Ciutat Clifford D. Simak



Ciutat
Clifford D. Simak

Chronos (2019) Colecció: Tràntor (#RepteIctineu)



Editar en català un clàssic com aquest és la millor carta de presentació per començar una editorial com ha fet Crhonos. Crhonos, va a poc a poc, però amb peu segur, amb llibres d'aquells que la nostra literatura li mancaven en la nostra llengua, recuperant els clàssics de la ciència-ficció americana, esquema que ha repetit amb Llengua materna de Suzette Haden Elgin.

Afegint a de més el darrer relat que va fer molts anys després del recull original l’any 1971 en honor al seu editor, i que lliga la història i la tanca, en alguns aspectes que havien quedat deslligats, tot i que l'autor, afirmava que no tenir del tot clar si calia continuar amb la història dels Websters, del Jenkins, verdader protagonista del recull de relats, i d'una història de pujada i caiguda de civilitzacions, en l’estil més clàssic del terme, només que en aquesta història qui desapareix, (o més aviat canvien, deixen d'existir com a tals, deixen el seu espai a d'altres) són els humans.

El recull segons el seu autor va ser concebut des del seu principi com una unitat (tot i que els relats els va anar publicant en revistes) i narra la desaparició dels humans i l'accés d'altres especies, principalment dels gossos, però també parla de les formigues, i altres possibilitats que deixa apuntades.

En molts aspectes m'ha recordat, segurament pel personatge de Jenkins, el robot majordom de la família que fa de nexe d'unió entre tots els relats, i de conservador de la línia de futur, a la sèrie Fundació d'Asimov. Tot i que pot tenir un cert regust en aquest aspecte, res a veure literàriament, Simak és d'una narrativa, seca, espartana, molt directe, això si, amb un rerefons antropològic, simbòlic i sociològic molt interessant i delimitat, però no te l'atractiu més líric i més intrigant de la forma d'escriure d'Asimov (de fet són autors coetanis, de la mateixa generació daurada de la ciència-ficció, i les seves sèries de Websters i Fundació cronològicament coincideixen en algun moment en el temps)

El títol que et pot convidar a pensar en una novel·la et dona peu a confusió i fils abandonats i trames desiguals, i per tant recomano emprendre la lectura com a recull de relats, si no pot ser caòtica i  pot defraudar, perquè la forma en que t'atrapa cada nova trama en cada capítol té resultats desiguals, i si es pres com a novel·la podria portar al desinterès, però no, no podeu deixar decaure la lectura, perquè és el conjunt el que fa l'entreteixit realment virtuós de Ciutat.

Tot i que al final endolceix una mica la forma d'escriure, de fet els 5 o 6 primers relats, són clarament en format d'assajos amb les notes prèvies, d'un estudi, en el que se't presenten diferents llegendes que al llarg de cada article o assaig, t'expliquen el que les noves civilitzacions han trobat sobre la civilització perduda dels humans. Cada un d'aquests assajos estan narrats pels gossos del futur que estudien la societat desapareguda, i que és al principi el que més et causa curiositat per saber com s'ha arribat fins aquest punt.

El relat que dona nom al recull, Ciutat,  en realitat evoca la desaparició de les ciutats perquè els humans ja no les necessiten, i de fet només en quedarà una, que serà l'únic centre de poder de la humanitat que reglamenti, el que ja no cal reglamentar.

Tres aspectes destaquen de la trama de Simak:

La fi de la civilització humana, no està en la catàstrofe, ni en la guerra, ni en la violència, que tot i que estan presents en els relats, l'època atòmica, la guerra, els assassinats, fa temps que la humanitat ha deixat enrere, si no en la seva pròpia evolució sociològica i filosòfica cap a una societat més igualitària i pacifica, però sobretot al concepte de tenir tot, de quan, una persona, o un col·lectiu deixa de tenir objectius, si ja ha assolit tot, materialment i espiritualment, com a persona i com societat i no hi ha res que l'empenyi a anar més enllà i és això el que el porta al col·lapse. És un concepte realment diferent, a la majoria de llibres on els homes desapareixen per diverses causes (guerres, violència, malalties, catàstrofes, agents exteriors) però sempre generats per repetir un cop i un altre errors i no per anar endavant, evolucionar i solucionar els problemes, potser solucionar-los massa bé.

La segona cosa a destacar és l'estructura: un fix-up amb vuit relats publicats originàriament a la revista Astounding (entre 1944 i 1947) i a Fantastic Adventures (1951). Cada relat com si fos un article o un assaig, ens es presentat com una llegenda estudiada per diversos analistes, i amb opinions controvertides sobre el seu significat. Aquesta estructura és el que cohesiona junt amb el personatge central tota la trama i ens dona el fil narratiu, i ens permet veure des de fora, des de la civilització predominant, aquella que ha col·lapsat. Aquí és on Crhonos ha tingut el gran encert d'incloure el relat número 9 que l'autor va concebre com a epíleg, escrit el 1973, com homenatge a John W. Campbell, editor d'Astounding. I fins ara era inèdit a casa nostra.

I el tercer aspecte a destacar és la clara dimensió antropològica del treball de Símak on ens parla d'una humanitat en el seu conjunt, amb les pràctiques socials, econòmiques, polítiques, però també filosòfiques i de pensament, i de fet aquestes són les més importants per l'evolució cultural i social, com una societat pacifica i igualitària. Per què Simack fa en els seus relats un clar estudi antropològic cultural de l'espècie humana: estudia els orígens i història de les cultures de l'home, la seva evolució i desenvolupament, i l'estructura i funcionament de les cultures humanes en tot lloc i temps. Aspectes d'aquesta evolució humana que porten a l'aparició dels mutants o que els homes ensenyin als gossos a parlar, són punts d'inflexió dins del camí cultural, perquè quan és difícil fer previsions i projeccions de futur, sobre el destí de la societat humana, perquè els punts d'inflexió i el canvi constant és una part definitòria d'aquesta societat, l'antropologia cultural és converteix en una eina excel·lent que Simak usa amb virtuosisme, per poder seguir el flux dels canvis.

Simak parteix a l'hora d'elaborar l’estructura cultural de la humanitat d'un clar estructuralisme i materialisme cultural per seguir en un camí cap al cognitivisme, i finalment arribar a sortir del laberint cultural entenent la cultura com un sistema simbòlic. Perquè l'evolució de la societat humana té un punt clau en el relativisme cultural de Marvis on són els elements de caràcter immaterial el que fa avançar socialment, la qual cosa equival a assenyalar, que són el conjunt d'idees, valors, i creences.

El canvi cultural també és el que fa avançar clarament la cultura canina, però li manca molt de l'element simbòlic, i precisament el bagatge del conjunt d'idees, valors i creences, perquè la societat canina ha nascut, o s'ha format com a element de canvi de l'altra societat, la humana, i per tant li manca un element estructural d'evolució, i això, és el que en Jenkins amb els contes a la vora del foc sobre els humans, que s'acabaran convertint les llegendes sobre la humanitat, analitzades en el futur. Es convertiran en el substrat simbòlic que els canins necessitaven a a més de tenir l'ús de la paraula i el raonament, i aspectes materials a dominar. Sense el bagatge simbòlic que el mateix Simak puntualitza en un dels relats, portà als homes de les primeres conceptualitzacions espirituals, en les pintures rupestres fins a la filosofia Juwainiana que suposa el seu més gran pas evolutiu, mai haurien fet el recorregut: d'una societat més individualista i materialista, on l'home depenent de l'aprovació dels altres, o del reconeixement, o la insatisfacció permanent de l’home en cercar més coses, en tenir un objectiu, i quan el perden, quant tenen tots els objectius complerts, quan assoleixen una societat pacifica, completa, i sense necessitats llavors no sap fer passos endavant.

La humanitat sempre mira endavant, i sembla que junt amb els robots, que són creats, com a còpies, només veuen camins endavant més enllà, i acaben viatjant en naus espacials, més enllà del sistema solar, buscant noves respostes. Les societats animals que creixeran a partir de la decaiguda humana tenen, altres concepcions culturals i espirituals, que en primer lloc passen per l'alimentació i la seguretat. Però quan els humans els donen claus per assolir aquesta seguretat, aquestes societats podran cercar en forma multidimensional, perquè tenen capacitat de pensar més enllà d'elles mateixes, i és així com troben altres mons, només a un pas quàntic del pensament.

Segurament és un aspecte que no s'ha destacat especialment d'aquest autor, tot i que estic segura del gran coneixement que s'amaga darrere d'aquests relats des de l’anàlisi l'antropologia cultural. Destaco aquest aspecte en concret, perquè junt amb Ursula K. Leguin, que feia una anàlisi des de l'antropologia i la sociologia, en el seu repensar la societat humana, no és un enfocament habitual. La majoria d'autors i autores de la ciència-ficció tenen un enfocament d'anàlisi, sociopolític i econòmic, que potser no dona aquesta mateixa idea de perspectiva de futur. Una mica lliga també amb el que comentaven a l'inici, l'anàlisi que sovint feia Asimov, a través de l'història, com eina de comprensió social. Mike Resnick en tota la seva sèrie de novel·les ubicades en futurs diatòpics africans, de forma més recent, també usava, en aquest cas un enfonc antropològic més estructuralista, aquest tipus de mirada.

En general, ha estat un magnífic descobriment, Simak no ens reconcilia amb l'espècie humana, destaca tots els paranys, i dona molts elements de reflexió sobre la pressió que pateixen la resta d'espècies en la convivència dins un ecosistema, però sí que ens dona eines de pensament destacables, i camins a la reflexió diferents dels habituals.



Ben  aviat tindrem lectures del llibre! 









Entrades populars d'aquest blog

Presentació interectiva de Catalunya Mítica

El Plagi. Sílvia Romero