Presentació interectiva de Catalunya Mítica
Havia una vegada un lloc màgic anomenat Biblioteca Elisenda de Montcada, on els mites els construien els i les usuari@s, la participació i cultura activa estava a les seves mans... Oi que sembla una fàbula? Doncs no:
Aquest darrer 5 d'octubre en Miquel Codony i l'Ismael Avalos, d'Uranik, amb l'activitat-xerrada interactiva Juguem amb el mites, ens han proposat una forma diferent d'apropar-nos a Catalunya Mítica, un llibre que reelabora, des de la perspectiva de diferents autors, la mitologia catalana.
Aquest darrer 5 d'octubre en Miquel Codony i l'Ismael Avalos, d'Uranik, amb l'activitat-xerrada interactiva Juguem amb el mites, ens han proposat una forma diferent d'apropar-nos a Catalunya Mítica, un llibre que reelabora, des de la perspectiva de diferents autors, la mitologia catalana.
Catalunya mítica és una aposta de l'editorial
Orciny Pres per la fantasia en català,
de diversos autors i perspectives, que aborden des de gèneres literaris
diferents els nostre mites més nostrats: donyets, dones d'aigua, revivents,
dips, i moltes altres tradicions i personatges que la nostra literatura moderna
ha oblidat.
Comencem amb la presentació interactiva del llibre Catalunya Mítica @orcinypress amb @Qdony @hugonemanarmy #Montcada pic.twitter.com/vT4ba9oAwQ
— BibliotequesMontcada (@bibsmir) octubre 5, 2015
Catalunya Mítica reinterpreta els mites de la nostra cultura: dones d'aigua, vampirs, llops demoníacs @OrcinyPress pic.twitter.com/YblPs4ijAD
— BibliotequesMontcada (@bibsmir) octubre 5, 2015
#secc #espailector @qdony Reflexiona sobre el mite clàssic usat a la narrativa moderna, reelabora o devalua @bibsmir pic.twitter.com/HQGeAfi50R
— Alícia Gili Abad (@eowin32002) octubre 5, 2015
En Miquel ens ha presentat cada un dels relats i ens destaca les característiques dels diferents autors. Ens ha parlat de la valentia de l'editor de treballar generes i temàtiques tan diverses, però també autors novells, al costat d'autors amb més experiència.
Ens ha parlat també dels orígens de les tradicions i mites catalans, com se superposen amb tradicions cristianes, i preromanes, amb tradicions mediterrànies, àrabs i cèltiques, i com en alguns casos fins i tot apareixen abans que les tradicions nòrdiques o d'origen anglosaxó que avui dia estan més presents en la nostra literatura.
També ens ha mostrat com les tradicions catalanes, que poden ser diferents d'un poble a un altre, d'una comarca a una altra, estaven molt presents en la literatura clàssica catalana, en poetes com Verdaguer, o autors com Perutxo, i en canvi son poc pressents, amb alguna excepció notable, en la narrativa moderna catalana.
Ens ha fet reflexionar sobre si el mite transportat a la narrativa moderna, es reelabora i enriqueix o es devalua. I com totes les mirades literaries sempre són bones, vinguin d'on vinguin, però cal preservar també les tradicions de casa nostra que fins i tot varen servir d'inspiració a escriptors com Lovecraft
També ens ha mostrat com les tradicions catalanes, que poden ser diferents d'un poble a un altre, d'una comarca a una altra, estaven molt presents en la literatura clàssica catalana, en poetes com Verdaguer, o autors com Perutxo, i en canvi son poc pressents, amb alguna excepció notable, en la narrativa moderna catalana.
Ens ha fet reflexionar sobre si el mite transportat a la narrativa moderna, es reelabora i enriqueix o es devalua. I com totes les mirades literaries sempre són bones, vinguin d'on vinguin, però cal preservar també les tradicions de casa nostra que fins i tot varen servir d'inspiració a escriptors com Lovecraft
La presentació de Catalunya Mítica es completa amb un joc per crear una història mítica a #Montcada pic.twitter.com/eTpfdYnh1j
— BibliotequesMontcada (@bibsmir) octubre 5, 2015
#secc #espailector @iavalosperez ens proposa crear un mite amb jugades de daus!
Que ens fa por? Mirem sota el llit? pic.twitter.com/SG32gFFv5P
— Alícia Gili Abad (@eowin32002) octubre 5, 2015
L'Ismael ha intentat abordar que significa el
mite per nosaltres a través d'una juguesca interactiva. Que implica el mite en
la nostra societat? El mite està imbricat estructuralment en la nostra
societat, en nosaltres mateixos, els nostres fills juguen i reinventen el mite cada dia quan juguen a
la seva consola. Així doncs que és un mite?
Ismael tria una persona del públic i la
convida a jugar, una tirada de daus, i una primera idea?
#secc #espailector #participació #crearunmite @Iavalosperez Els petits homenets natejadors de contaminació... pic.twitter.com/ts0Y7tq59b
— Alícia Gili Abad (@eowin32002) octubre 5, 2015
La Susana tira els daus, ha de triar una
primera idea, però els daus són negatius, així que ens convida a pensar amb els
petits homenets que viuen sota el Pont del riu de Montcada, a les capes
d'aigües freàtiques. Són personatges foscos i desconfiats? Ens pregunta
l'Ismael?
La Marta continua amb una segona tirada... que
surt positiva, així que ens diu, aquests petits personatges viuen a l'aigua i
la netegen de totes les porqueries que tirem els humans, llaunes, plàstics i
porqueries.
Una usuària de la biblioteca tira els daus, i
pregunta, quina és la gran incògnita d'aquesta història? On va a parar tota la
porqueria?
La Maria tira els daus i treu una tirada
negativa i ens aclareix la incògnita, ens fiquen la porqueria un altre cop a
casa nostra. Com a càstigs del nostre comportament? Pregunta l'Ismael.
Però com entren a casa, ens demana? La Contxita tira els daus, i ens explica: entren per la nit per les canonades quan dormim. La Joana col·labora, és una porqueria, llefiscosa, i la Contxita afegeix i fa blub blub. L'ismael pregunta, fa blub blub? I la podem sentir? Normalment no, diu la Conxita, però la Joana en aclara, a les nits es sent el blub, blub per les canodades...
Però com entren a casa, ens demana? La Contxita tira els daus, i ens explica: entren per la nit per les canonades quan dormim. La Joana col·labora, és una porqueria, llefiscosa, i la Contxita afegeix i fa blub blub. L'ismael pregunta, fa blub blub? I la podem sentir? Normalment no, diu la Conxita, però la Joana en aclara, a les nits es sent el blub, blub per les canodades...
L'Ismael ens explica que ràpidament hem posat
dos elements claus en un mite: la proximitat, coses que coneixem de Montcada, i
una cosa que ens comporta terror, que passa quan dormim?
I introduïm un element bàsic dels mites: el
que donem i el que oferim, si donem mal, ens tornen mal i si oferim bé ens
tornen bé.
Llavors participa en Cèsar, amb una tirada
negativa, i ens explica com tota aquesta contaminació acaba emergint a l'Asland la fàbrica que contamina i emmalalteix Montcada.
Cal un petit gir, que introdueix l'Alícia,
però la seva tirada cau en empat.... i l'Ismael empra la seva qualitat de
director de joc, i positivitza la tirada i introduïm el paper de l'heroïna, Una
noia guapa, forta i intel·ligent que investiga perquè la gent emmalalteix de la
contaminació.
Llavors li toca a un usuari que torna a treure
una tirada negativa i ens explica que la Capitana Montcada investiga i
investiga i no acaba de trobar d'on prové la contaminació, fins que finalment s'adona que a tots els barris de Montcada és dona la mateixa estadística, 1 de cada
6 persones emmalalteix, que vol dir això? En Miquel ens fa reflexionar sobre
l’estadística epidemiològica que implica aquest número.
Amb pocs elements, entre tots plegats hem
creat un mite lligat a la nostra ciutat i el nostre entorn. Però ja és hora
d'acabar, i l'Ismael, deus ex machina, decideix que l'Hugo, l'editor de
Catalunya Mítica, acabi el relat.
I l'Hugo l'acaba de forma fulminant:
La capitana Montcada ha aconseguit saber que
es fa a l'Asland després de molt investigar: és un centre d'investigació secreta
que ha aconseguit crear una cura del càncer a partir de la contaminació!!!
L'Ismael ens felicita, de forma didàctica,
pràctica i interactiva ens ha explicat la funció del mite a la nostra societat,
i ens convida a tots i totes a fer aquest experiment, aquesta petita juguesca
amb els amics, fills o néts, aprofitant que arriba la castanyada... i que igual
que fa Catalunya Mítica amb els seus relats, és el moment de recuperar les
nostres llegendes i mites, de bruixes i dimonis, deixant de costat tradicions
foranies que no són pas dolentes, però que no ens han de fer oblidar el que ens
dóna identitat.
Aquesta activitat portada a terme per la
Biblioteca Elisenda de Montcada i Orciny Press, i amb la col·laboració d'Alícia
Gili de Secc, i Miquel Codony i Isael Avalos d'Uranik, no haguera estat
possible sense la col·laboració activa i participativa dels usuaris i usuàries
de les @Bibsmir