L'Estiu que comença a la Biblioteca de les Franqueses
L’Estiu que comença,
Petites històries farcides
d’humanitat configuren una gran novel·la
Alícia Gili Abad, Biblioteca de les Franqueses, avui dia 2 d'octubre amb Sílvia Soler
“La violeta es va afanyar
a explicar a en Gerard que aquell brindis que acabava de proposar la
Júlia era “el tradicional de la nit de Sant Joan” i la Júlia es va emocionar
estúpidament veient com els costums esdevenen tradicionals i com s’hereten
igual que s’hereten els llibres i les cases”
@eowin32002 #tertuliesespaisdelectura
Qui no ha tingut una amiga
inseparable des de la infància que ha
volgut compartir amb la família? Qui no
té una nit de Sant Joan, un cap d’any, un aniversari, o el primer dia d’hivern
on es reuneixen família i amics, i tradicionalment els records dels grans i les noves experiències dels
petits es barregen en encontres plens de riures, pors, tendreses, gelosies i
fins i tot dolor? Qui no ha perdut un familiar o amic on el vuit de la pèrdua
sembla un forat impossible de sorgir?
De tot això ens parla Sílvia Soler a l’Estiu que comença, com ja ho havia
fet a Petons de diumenge. De coses
tan quotidianes, tan familiars, de sentiments tan propers, que el lector se
sent atrapat per la història amb la qual s’identifica.
Amb un llenguatge proper, ric i suau, i amb una trama
ben lligada, ràpida de llegir, encara que pausada en els fets que ens transmet,
que ens indica el pas del temps a cada
inici de capítol amb una efemèride de l’any en curs o amb la banda sonora d’un
temps, on passa ben poca cosa i a l’hora passa de tot.
Sílvia Soler
ens parla de dues famílies, agermanades des de la infància de dues nenes i del
pas natural del temps, on l’amor, l’amistat i la mort conformen a parts iguals la
psicologia de cada un dels personatges.
Com ella mateixa diu l’univers que l’interessa és el
món de la família i els sentiments i les
relacions que l’envolten:
“[….]Si, aquest és el terreny on em sento còmoda i
m’agradaria continuar aprofundint en aquest mateix àmbit. També com a lectora
els meus gustos van per aquí.”
A vegades el que hom diu el dia de la teva mort, és el
que t’ha definit realment en vida, i Sílvia Soler aprofita aquest moment, el
moment de la mort, per fer un retrat psicològic de cadascun dels personatges
protagonistes de l’obra, perquè és el moment que ens defineix com persones els
que moren i els que quedem:
“—La meva mare—va començar— deia sovint que la Roser
era la seva germana bessona. No deia “la meva ànima bessona”, deia “la meva
germana bessona”. Perquè és així com és sentia[...] pàg 45
L’Andreu i la Julia, els dos protagonistes, que
conformen aquest univers familiar i d’amistat, estan marcats abans de néixer,
el dia que varen néixer, uns pocs dies abans i el mateix dia de la revetlla de
Sant Joan, i pel dia que varen patir la tragèdia junts de perdre a les seves
mares. És aquest fil tènue del destí,
que ambdós semblen voler doblegar però que els retorna un cop i un altre el que
els lligarà de per vida, a ells i a les seves famílies.
El llibre m’ha agradat, m’agraden els protagonistes,
la dolçor dels sentiments, el realisme dels egoismes i les gelosies, però
sobretot m’han agradat aquestes figures tan poètiques amb què la Sílvia Soler
ens defineix els sentiments:
“Entre ells dos creix, davant de desenes d’ulls tafaners, un globus gasós i
lumínic, que s’eixamplava i s’encongia, resplendent i a poc a poc s’anava
espessint[...]” pàg 68
O les descripcions de l’entorn, dolces i exactes, que
et fan sentir com si poguessis veure les cales, la casa de la platja, o els
primers dies d’estiu:
“El sol del mes de juny havia fet esclatar el jardí.
L’allium exhibia les seves esferes rosades i les abelles i els borinots
rondaven la blavor de l’espígol i el groc de l’herba de Sant Joan.”
O com podem copsar els sentiments terribles, de ràbia,
dolor, pena que la mort et porta al cor:
“La Selma va veure baixar la ràbia, davant dels seus ulls i ja no podia veure el
que havia al darrere. Ràbia perquè era jove, perquè tenia tres fills petits i no volia deixar-los. Una ràbia
sorda, ferotge, que s’assemblava a la fúria, a la ira fins i tot a la
violència.” Pàg 117
L’Estiu que
comença és
un llibre ple d’amistat, de família i de tendresa, però també de reflexió sobre
la mort i sobre la vida i com el més difícil és guardar l’equilibri entre
aquestes dues veritats inalterables:
“Quina era la fórmula
per conciliar el record i l’oblit, o el que és el mateix, el dolç
habitacle de la nostàlgia amb l’irrefrenable impuls de la supervivència? Pàg
133