Una tertúlia que devorava els llibres! Los aires difíciles d’Almudena Grandes a la Biblioteca de Ripollet.
“
Son nàufrags, invàlids socials, que s’han agafat de les mans per fer una mena
de taula de salvament”
Alícia Gili Abad
@eowin32002
#tertuliesespaisdelectura
Participar i dinamitzar
tertúlies és una tasca enriquidora, de totes totes, surts de la tertúlia amb
les piles carregades, les neurones ha treballat de valent, els suggeriments dels
participants t’han fet repensar no només la teva lectura, si no de vegades la
teva forma de veure la vida i sovint a demés t’ho passes d’allò més bé.
De tertúlies i espais de
lectura hi ha de totes les formes i mides, de professionals i intel·lectuals
que cerquen motivacions més enllà de
les paraules, algunes on el llibre és l’excusa per
transformar la tertúlia literària en una de política i social on poder deixar
anar la teva indignació diària, o fins i
tot tertúlies de diumenge, on el llibre és una excusa només per reunir-nos i
xerrar. I el tarannà de la tertúlia varia
segons la gent, la població, i fins i tot el dia, i l’hora. O sigui que
sovint em trobo de tot, i deu ni do el que m’aporten totes i cadascuna de les
tertúlies.
He de confessar però que hi
ha una que l’he batejada com devoradora de llibres, perquè els seus tertulians quan agafen un llibre amb les
dents no deixen ni una línia per comentar, ni un personatge per sotmetre al seu
escrutini.
“He de confessar que no he
passat de les primeres pàgines”ens deia el Salvador. “Reiteratiu fins a la sacietat”, ens
recordava Ana Maria, “no he passat de la meitat.” “ Jo tampoc l’he acabat, i no és el primer cop
que hem passa amb aquesta autora, amb Atlas de la Geografia Humana, tampoc
vaig poder acabar” ens comentava la Ma
Roser. No recordo bé si va ser la
Joaquina que va remarcar: “usa un llenguatge innecessàriament groller i
barroer, que m’incomoda” Encara que algunes companyes li varen rebatre aquest
punt: “Hi ha llenguatge groller i barroer depenent del moment i del personatge,
però també hi ha paràgrafs d’una gran bellesa poètica com quan en Juan i la
Sara passegen per la platja i ens descriuen els paisatges i ens parlen dels
crancs que no caminen enrere, si no de costat”
Tot i així les lectures
positives de seguida varen aparèixer: “aquest
llibre mostra una model de família creat des de la manca, tres adults i dos nens mancats d’amor
i referents que s’uneixen més enllà de les relacions tradicionals per formar
una família” ens comentava una
tertuliana, acompanyada dels cops de cap de moltes altres que mostraven la seva
conformitat.
“No és un llibre d’acció,
sinó de personatges, psicològicament diferents fins i tot patològics” ens
recordava la Montserrat.
“Però hi ha personatges
realment dolents –ens deia potser l’Encarna amb fermesa— com el Damian i la Charo, que gaudeixen maltractant
a la gent que els estima”
Algunes veus s’aixecaren per
protestar, eren realment dolents el Damian i la Charo o víctimes de la seva existència
fosca i del menyspreu que senten per si mateixos i que ho paguen amb els que
els envolten? Aquesta pregunta surà
sobre tota la tertúlia, perquè Almudena Grandes en parla molt a Los aires dificiles, del menyspreu, de
la culpabilitat, del dolor, de la soledat i de l’egoisme i com tot hom fem el
que calgui per escapar, de vegades sense mirar a qui trepitgem.
“Almudena Grandes retrata
molt bé a l’esser humà” deia si no
recordo malament la Ma Carmen, “són personatges que viuen entre la
culpabilitat i la responsabilitat, sobre tot el Juan, però també la Maribel que pateix el maltractament
del seu exmarit”
“i en Juan té la
responsabilitat de tenir cura del seu germà discapacitat intel·lectual i de la
seva neboda.... “ remarquen diverses tertulianes, “la vida que se’ls posa per
davant no és gens fàcil.”
“Tot i així de les dues trames que s’entrellacen en tota
la narració, del Juan i de la Sara, a mi
hem sembla més interessant la de la Sara, una dona sense referents familiars, a
qui els pares cedeixen a una família
rica, per poder sobreviure” Remarca l’Anna Maria. Moltes veus estigueren d’acord amb aquesta
afirmació.
“Algú va veure la peli? La varen fer a la Dos aquest Nadal, amb els comentaris dels actors i el director” Comenta algú. Molts assenteixen. “No m’ha agradat gaire, trobo que els actors no donen el perfil” Comenta algú altre. “ I es deixen aspectes importants de la trama” Comenten. Tot i així el desenllaç queda més clar a la peli que a la novel·la, un desenllaç obert, que ens permet als lectors imaginar aquesta família gens tradicional que acaben conformant tots plegats.
“Algú va veure la peli? La varen fer a la Dos aquest Nadal, amb els comentaris dels actors i el director” Comenta algú. Molts assenteixen. “No m’ha agradat gaire, trobo que els actors no donen el perfil” Comenta algú altre. “ I es deixen aspectes importants de la trama” Comenten. Tot i així el desenllaç queda més clar a la peli que a la novel·la, un desenllaç obert, que ens permet als lectors imaginar aquesta família gens tradicional que acaben conformant tots plegats.
Ja arriba quasi l’hora de
plegar i el Salvador torna a comentar “No
he llegit més que una dotzena de pàgines, però amb tot el que heu
explicat gaire bé hem puc imaginar la vida del Juan, la Tamara, la Maribel, l’Andrés
i la Sara. Al final és gaire bé com si hagués llegit el llibre"
Jo els recomano Modelos
de mujer, un altre llibre de Almudena Grandes, de contes curts que potser els farà més fàcil
l’apropament a aquesta autora.
Algú fa un darrer comentari: “Són nàufrags, invàlids socials, que s’han agafat de les mans per fer una mena
de taula de salvament” Aixeco el cap i assenteixo: “Exacte —dic— quina definició més encertada!!! "
I així acaba la tertúlia,
gaire bé dues hores, on els meus contertulians de la Biblioteca de Ripollet han
devorat, destriat, analitzat i mostrat cada línia, cada paraula, cada
personatge de Los aires dificiles. I
fins i tot aquells que no la han pogut llegir perquè no els ha agradat gens s’han
portat a casa seva un trosset d’Almudena Grandes, gracies als comentaris dels
seus companys!